بیماری مزمن کلیوی ممکن است سبب دیابت شود

15 اوت 2016- یک گروه ازمحققان بیمارستان مونترال (CRCGUM)ارتباطی را بین بیماری مزمن کلیوی و دیابت کشف کرده اند. نارسایی کلیوی منجر به افزایش اوره درخون شده و می تواند سبب ابتلا به دیابت گردد. نتایج این تحقیق در مجله ی Clinical Investigationمنتشر گردید.

دکترPoitoutمدیر مرکز CRCHUMومحقق ارشداین پژوهش می گوید: ما مکانیسم های مولکولی که مسئول افزایش قندخون در بیماران غیردیابتی مبتلا به مزمن کلیوی است را شناسایی کردیم، مشاهدات ما در نمونه های گرفته شده از موش و انسان نشان داد این بیماری می تواند منجر به دیابت ثانویه شود.

مشخصه ی بیماری مزمن کلیوی از دست دادن پیشرونده و غیرقابل برگشت عملکرد کلیه ها در فیلتراسیون و حذف سموم از خون است که در نهایت این افراد را نیازمند به دیالیز یا پیوند کلیه برای حذف مواد سمی از جریان خون می کنند، این موضوع که دیابت نوع 2 یکی از علل بروز بیماری مزمن کلیوی است بخوبی اثبات شده است، هم اکنون، دکتر Koppeنفرولوژیستی که به تازگی فوق دکترای خود را در آزمایشگاه دکتر Poitoutبه اتمام رسانده است، ثابت نمود که عکس این قضیه نیز صادق است.

او می گوید: حدود نیمی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی دارای مقدار قند خون غیر طبیعی هستند، این موضوع توجه ما را به خود جلب نمود، با  آزمایشاتی بر روی موش ها دریافتیم که ترشح انسولین توسط سلولهای بتا در این حیوانات مانند حیوانات مبتلا به دیابت دچار اختلال می شود. ما همچنین شاهد اختلالات مشابهی در نمونه های تهیه شده از سلولهای پانکراس بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بودیم.

محققان به نقش شگفت انگیز سمیت اوره که یک محصول دفعی نیتروژن دار است و به طور معمول توسط کلیه ها از خون فیلتر و توسط ادرار دفع می شود، اشاره کردند.

دکتر Koppeمی گوید: در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، کلیه ها دیگر قادر به حذف سموم نیستند، اوره بخشی از معجون ضایعات تجمع یافته در خون است که در کتب درسی نفرولوژِی، آنرا به عنوان یک محصول بی ضرر معرفی می کنند اما تحقیقات اخیر، عکس این موضوع را نشان داد، اوره به طور مستقیم سبب اختلال در ترشح انسولین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی می گردد.

دکتر Koppeو دکتر Poitoutدر قلب سلولهای بتا در پانکراس، پروتئین خاصی بنام فسفوفروکتوکیناز1 را شناسایی کردند که عملکرد آن توسط افزایش اوره ی خون تغییر می کند. دکتر Poitout می گوید: افزایش اوره موجب اختلال در ترشح انسولین توسط سلولهای بتا در پانکراس می شود، این وضعیت سبب بروز استرس اکسیداتیو و افزایش گلیکوزیلیشن پروتئین فسفوفروکتوکیناز1 می شود که به نوبه ی خود سبب بروز عدم  تعادل در قند خون شده و می تواند فرد را به سمت دیابت پیش ببرد.

دکتر Poitoutمی گوید: نتایج این مطالعه بسیارمهم هستند زیرا ارتباط بین بیماری مزمن کلیوی و دیابت را مشخص می کند، البته ما به مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها در انسان نیاز داریم، چنانچه مطالعات بعدی مشاهدات ما را تایید کند این به معنای وجود خطر ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است . در این صورت ممکن است برای حفاظت از سلولهای بتا در پانکراس و کاهش خطر ابتلا به دیابت مصرف آنتی اکسیدان برای این بیماران مفید باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/312332.php